1. Kan er in het ontwerp extra parkeergelegenheid komen rondom het Kerkplein?

Op 3 april 2023 heeft de raadscommissie gesproken over het onderdeel ‘parkeren’ in het ontwerp. Er zijn zorgen over het verminderde aantal parkeerplaatsen in het ontwerp aan het Kerkplein. Naar aanleiding van de reacties tijdens de commissie zitten er in het definitieve ontwerp nu extra parkeervakken ten opzichte van eerdere ontwerpen. We vragen in juni 2023 aan de gemeenteraad een besluit te nemen over het aantal parkeerplaatsen dat aan het Kerkplein zal komen.

2. Hoe zit het met de venstertijden en bevoorrading?

In het verkeersplan voor de Klimaatwinkelstraat wordt uitgegaan van venstertijden voor laden en lossen. We bouwen extra tijd in het proces in om te komen tot een definitief voorstel over venstertijden en laad- en losplekken. Tot dan kan het laden en lossen plaatsvinden op dezelfde tijden en via dezelfde routes als nu. In overleg wordt bepaald hoeveel extra tijd nodig is.

3. Dalfsen is een boodschappendorp, mensen parkeren het liefst voor de deur.

De parkeeranalyse geeft weer dat er in de huidige situatie binnen een straal van 100 meter nog voldoende parkeerplekken zijn op het drukste moment van de week. Normaal gesproken gaan we uit van een maximale loopafstand naar centrumfuncties van 400 meter. Het opheffen van parkeerplaatsen hangt samen met de keuze om de Prinsenstraat en het grootste deel van het Kerkplein autovrij in te richten. De gemeenteraad heeft dat in april 2022 besloten. We vragen aan de gemeenteraad in juni 2023 een besluit over de parkeervariant voor het Kerkplein.

4. Het Fokkens-terrein, kunnen daar parkeerplekken worden gerealiseerd of groenvlakken?

Mensen hebben verschillende ideeën over een tijdelijke of definitieve invulling van locatie Fokkens, zoals het gebruik van deze locatie voor parkeren, laden en lossen of extra groen. Omdat de ontwikkeling van locatie Fokkens meer tijd kost, valt het gebied niet onder het project Klimaatwinkelstraat. De ontsluiting van het terrein is een lastige opgave. Een bijzonder aandachtspunt is het waarborgen van verkeersveiligheid. 
We ontwerpen de Klimaatwinkelstraat zo flexibel mogelijk en houden waar mogelijk rekening met toekomstige ontwikkelingen. Groenvakken in de Prinsenstraat ter hoogte van locatie Fokkens zijn nu niet mogelijk in verband met ondergrondse infratechniek en de toegankelijkheid voor hulpdiensten.

5. Waar kan ik mijn auto parkeren tijdens rouw- en trouwdiensten rondom het Kerkplein?

Tijdens rouw- en trouwgelegenheden mag de hoofdauto een ‘rondje om de kerk’ maken. Ook is het voor mindervaliden mogelijk om in- en uit te stappen. Verder worden er met betrokken partijen en personen persoonlijke afspraken gemaakt over het parkeren van bijvoorbeeld de volgauto’s.

6. Parkeren aan de Molenstraat, is er rekening gehouden met rijcurves?

In het huidige ontwerp worden vier parkeerplekken uit de Prinsenstraat gecompenseerd in de Molenstraat. We hebben de parkeerplekken getoetst aan de richtlijnen (o.a. rijcurves, breedte en lengte). Hier vindt u meer informatie over verkeer en parkeren.

7. Er zijn zorgen over de extra parkeerdruk aan de Vechtstraat door minder parkeerplekken rondom de kerk.

Het bouwteam heeft gesproken met de bewoners aan de Vechtstraat. We willen hier maatwerk leveren (o.a. door vrachtverkeer te weren). Daarnaast blijkt uit het parkeeronderzoek dat er ’s avonds (in het nieuwe ontwerp) één parkeerplek tekort is voor bewoners aan het Kerkplein (op basis van de drukste avond uit het parkeeronderzoek). De parkeerdruk zal hier daarom niet veel hoger worden. De aanpassingen voor de inrichting van de Vechtstraat vallen buiten het projectgebied, maar we proberen hier zo veel mogelijk rekening mee te houden.

8. Er ontbreekt in het centrum een heldere verwijzingen (P-route) naar parkeerplaatsen.

Centrumbreed is men binnen de gemeente aan de slag met een plan voor heldere verwijzingen naar parkeerplekken. Er zijn nu wel verwijzingen maar deze willen we verbeteren. 

9. Krijgen omwonenden ontheffing voor parkeren?

Nee. Wel is het soms mogelijk om voor bijzondere situaties maatwerk te leveren. We gaan graag met deze personen in gesprek.

10. Kunnen sommige parkeerplaatsen een korte parkeertijd krijgen?

We willen het voor de toerist en bezoeker eenvoudig houden. In het centrumgebied maken we gebruik van drie type parkeerplaatsen: invalide, blauwe zone en vrij parkeren in het centrumgebied. We stellen nu niet voor dit te veranderen. 

Heeft u gevonden wat u zocht?